Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Textil, elektronika, teď auta. Jsme v ... ?

Nejdříve se do Číny (Asie) přesunula ze světa výroba textilu. Následně elektroniky. Nyní je na řadě výroba aut, motorek a fakticky všeho technického s vysokou přidanou hodnotou. Co z toho plyne pro výrobce v EU?

Můžeme si namlouvat, že jsme vůči Číně na tom dobře, můžeme odvádět pozornost jinam, ale je to klam. V Číně už dávno nepracují za "misku rýže denně". Platy jsou tam jako u nás, v mnoha oborech dokonce vyšší. Hlavně tam narozdíl od nás rostou platy dělníků. Z toho potom vzniká ohromná kupní síla. U nás vysokým zdaněním a dovozem levné pracovní síly z "banánových republik" jdeme opačným směrem. 

Na čem nejlépe demonstrovat extrémní technický náskok Číny a jejich vysokou kreativitu danou zřejmě nejvyšším průměrným IQ na světě? Prvně nějaká fakta. Ještě v roce 1990 měli Číňané jako nejrychlejší vlaky dieselelektrické lokomotivy, které jezdily maximálně 120 km/h. V roce 2019 měli 35 tisíc kilometrů vysokorychlostních tratí. A stále pokračují rychlostí zhruba 7000 km tratí ročně. V některých úsecích již přechází na technologii maglev - tedy vlaky bez kol na magnetickém polštáři. Tratě projektují na 600 km/h. Jen pro srovnání, my v ČR nemáme ani jeden kilometr tratě, kterou by bylo možné nazvat vysokorychlostní a například vlaky z berlína do Vídně už přes "pomalou" ČR nejezdí, okolo je to rychlejší. Pro stavbu využívají sofistikované stroje, které zastanou práci stovek lidí a výstavbu zásadně zrychlují.

https://www.autoforum.cz/fascinace/obri-stroje-v-cine-bleskove-stavi-trate-pro-vysokorychlostni-vlaky-rostou-pred-ocima

A co dálnice? V roce 1999 bylo v Číně jen 10 tisíc km dálnic. V roce 2019 už 142 500 Km. A každý rok dalších nejméně 6000 km přidávají.

 

Jak je taková ohromná rychlost výstavby možná? Je to o kreativitě. Číňané pochopili, že ani sebevětší počet lidí na stavbě ji neurychlí. Proto maximálně využívají systém prefabrikátů. Na prefabrikátech mohou pracovat tisíce lidí i velmi daleko od místa stavby. Následně se jen hotový prefabrikát přepraví a umístí. Podobně efektivně jsme stavěli za socializmu panelová sídliště. V panelech už byly rozvody, takže se jen na stavbě poskládaly, svázaly k sobě a dokončily. Masová výstavba byla rychlá a levná. Lidé se mohli stěhovat ze starých mokrých baráků do moderních "králikáren" jak říkal bývalý prezident. Dnes jsou byty drahé protože výstavba nových je velmi pomalá - už zase stavíme neefektivně. A ty "králikárny", které stály původně 40 tisíc dnes stojí po 40 letech 100x víc, tedy 4 miliony. Ale platy 100x nevzrostly ani náhodou. Paneláky jsou více vyhledávané než novostavby bytovek narvané developery na maličkém prostoru bez občanské vybavenosti. V Číně dnes umí například za 15 dnů postavit mrakodrap a podobně rychle staví i klasické obytné budovy. U nás by to trvalo roky.

https://www.novinky.cz/koktejl/clanek/za-neuveritelnych-15-dnu-vyrostl-v-cine-mrakodrap-141485

Dostat se ale chci k něčemu jinému a tím je náskok Číny v elektromobilech. Ano, těch elektromobilech, které státy EU tak mohutně dotují a tlačí do nich evropské automobilky. Těch elektromobilech, které jsou u nás bez dotací neprodejné a pro které reálně nebude v EU dost elektřiny. Čína masivně staví vlastní pokročilé jaderné reaktory levně a v termínech, takže se nedostatku elektřiny bát nemusí. Německo naopak svoje jaderné reaktory odstavuje a místo nich staví nestabilní větrné elektrárny, které způsobují kolísání sítě a problémy v celé Evropě. 

Nyní otázka: koupili byste si elektromobil na obrázku níže? 

Vypadá dost směšně, že? Co vše o něm víme?

Jméno: Wuling Hongguang MINI EV
Čtyřmístný elektromobil, délka 2917 mm, šířka 1493 mm, výška 1621 mm, rozvor náprav 1940 mm, pneu 145/70 R12, objem kufru po složení zadních sedadel: 741 litrů.
Výkon motoru: 27 koní
Točivý moment: 85 Nm
Maximální rychlost: 105 km/h
Kapacita baterie při napětí 96 V: 96 Ah, 144 Ah (9,2 kWh, 13,82 kWh)
Dojezd podle NEDC: 120, 170 km
Výbava: ABS, elektrická okna, klimatizace, automatické měření tlaku v pneu, autorádio s USB, automatická regulace teploty baterie, litá kola

Cena v Číně? od 29800 čínských Yuanů, v přepočtu od 95000 Kč.

Není to žádné plastové mopedauto známé z našich cest s maximální rychlostí 45 km/h i když tak vypadá. Má karoserii z vysokopevnostní oceli. Vše na autě má svůj důvod - třeba směšně malá kola 12" stačí - v Číně mají mnohem lepší silnice bez výtluků. Jejich malý průměr znamená menší podběhy, tedy více místa v interiéru a menší poloměr otáčení který je ve městě klíčový. Vysoká stavba je nutná kvůli baterii v podlaze.

Proč je auto tak levné? Je sestavené z dílů, které tam používají v jiných autech a nákladních tříkolkách roky. Třeba zadní tuhá náprava s diferenciálem a integrovaným elektromotorem - vyzkoušené, jednoduché, robustní, bezúdržbové. Baterie mají levnější než my tady stejně jako elektroniku. 

V Evropě postavil s velkou slávou VW "lidový" ID3 za cenu přes milion korun ovšem zatím tam ani nebude všechno fungovat. Kdo si tak drahý elektromobil může dovolit? A není náhodou do města naprosto zbytečně výkonný, velký a drahý? Aby byl vůbec prodejný, musí jej dotovat. V Číně mají malá elektrická auta mnohem vhodnější do měst za desetinu této ceny. A to už si může i tam dovolit naprosto každý i bez dotací. 

Představení auta Číňanem:

Asi nejvíce šokující je interiér. Kvalita materiálů a design, to vše je tak nějak dál než jsme byli zvyklí. Vše je i praktické - třeba výdech klimatizace je za držákem na láhev. Auto je sice vzhledově směšné ale jestli se toto nebo nějaká podobná dostanou do EU, bude to pro naše tradiční výrobce zřejmě konečná. Na "tolik auta" za tak "málo peněz" asi nedokážou odpovědět - za tuto cenu se zde prodávají značkové skůtry se spalovacím morem. Pro městské a příměstské jízdy by auto stačilo a díky levnému provozu by se investice brzo vrátila. A oni je sem nějak dostanou až nasytí svůj vlastní trh, tím si můžeme být jistí.

Ještě takový postřeh na závěr - zatímco my tady řešíme nesmysly tak Čína mohutně investuje do techniky a technologií. Budují infrastrukturu i moderní dopravní prostředky, zkracují vzdálenosti protože to je pro konkurenceschopnost klíčové. Z dovozců technologií se stávají vývozci. Levně rychle a efektivně staví bydlení, stejně efektivně řeší i dopravu. My nezvládneme udržet ve sjízdném stavu ani D1, infrastrukturu máme celkově zanedbanou - mosty, vodovody, silnice obecně. Vše podfinancované protože sice vybereme hodně na daních, ale vše neefektivně "projíme". Byrokracie, stoupající počet úředníků a různých překážek výroby. Máme zde také chytré lidi, ale není jim umožněno něco začít tvořit. Než se tu člověk prohrabe všemi povoleními tak Číňan už stejný výrobek uvádí na trh v další generaci včetně vylepšení. Znám jednoho českého výrobce speciálních pomůcek - na rovinu mi řekl, že se musel přestěhovat do Číny kvůli rychlosti prototypování. U nás čekal na výrobu prototypu klidně měsíc, v Číně v řádu dnů, někdy hodin. A ještě to tady bylo nesrovnatelně dražší. Prý kdyby tu zůstal, ujede mu vlak a končí. Je na místě se ptát, zda pod současným vedením vlak neujel celé Evropě...

Autor: Jiří Kment | neděle 9.8.2020 9:20 | karma článku: 46,99 | přečteno: 13264x
  • Další články autora

Jiří Kment

Likvidace stromů v parku Danuše Muzikářové

Developer chce nový obchodní komplex v centru Brna. Vzhledem k plánované velikosti objektu by mu 2 patra garáží pod objektem nestačily. Ale vedle je přece volná nezastavěná plocha, Park Danuše Muzikářové, dříve Park Rooseveltova.

11.9.2023 v 0:59 | Karma: 15,81 | Přečteno: 729x | Diskuse

Jiří Kment

A ve vlastní zemi budem jako cizí...

Sledujete počty nově příchozích migrantů z Ukrajiny? Tušíte alespoň řádově, kolik už jich tu máme? A kolik jich tu budeme mít na konci roku za předpokladu, že se nebude jednat o míru a tím pádem migrační proud nebude slábnout?

6.1.2023 v 3:34 | Karma: 30,70 | Přečteno: 808x | Diskuse

Jiří Kment

Dobrý den, víte, jak se privatizuje v Brně na severu?

Tak začínala zpráva, kterou podle pisatele dostali brněnští zastupitelé i policie. Níže je pokračování, neověřitelné berte s rezervou. Ctím presumpci neviny - odstraněny údaje, které se zatím neobjevily v tisku. Jinak bez úprav.

18.11.2022 v 12:40 | Karma: 16,81 | Přečteno: 379x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jiří Kment

Kontrolním výbor MČ Brno - Bystrc očima piráta...

Zelená pro Bystrc, Piráti a Bystrčáci to letos rozjeli v Bystrci ve velkém. Obsáhlé noviny s názvem "Bystrcké listy" jste jistě ve schránce nepřehlédli. Co tak si článek rozebrat z pohledu manipulací a dezinformací?

15.9.2022 v 13:32 | Karma: 7,31 | Přečteno: 210x | Diskuse| Politika

Jiří Kment

Muž, který sázel stromy

Knihu i její animované zpracování známe asi všichni. Osamělý muž sázel stromy tam, kde je předtím jiní lidé vykáceli. Soustavnou, tvrdou prací vytvořil z pustiny místo vhodné k životu. Probíhá někde analogický příběh i dnes?

25.12.2021 v 4:08 | Karma: 21,41 | Přečteno: 524x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Jiří Kment

Dukovany: konec nadějí

Tak nám zastřelili Ferdinanda. Tedy, ne, ehm, jen nám prý nějaký Čuk a Gek před 7 lety zapálili dvakrát muničák a přišli jsme na to zrovinka úplně náhodou v okamžiku, kdy se rozhodujeme, komu dáme největší zakázku v dějinách ČR.

15.5.2021 v 4:29 | Karma: 39,40 | Přečteno: 1598x | Diskuse| Věda

Jiří Kment

Druhá světová válka v pohraničí

Co se dělo v tzv. "Sudetech" po zabrání Němci jsem stručně slyšel z první ruky od jediného přeživšího z rodiny, která tam měla a stále má statek. Díky tomu jsem pochopil, že vysídlení po válce bylo jediným možným řešením.

15.3.2021 v 13:35 | Karma: 36,75 | Přečteno: 1248x | Diskuse| Ostatní

Jiří Kment

ŘSD: proč nestavíme?

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) je státní příspěvková organizace zřízená Ministerstvem dopravy ČR. Základním předmětem činnosti je správa, údržba a opravy dálnic a silnic I. třídy a zabezpečení jejich výstavby a modernizace.

26.2.2021 v 1:13 | Karma: 16,96 | Přečteno: 750x | Diskuse| Ostatní

Jiří Kment

Vlastní bydlení: nově jen pro bohaté!

V minulém blogu na stejné téma jsem se zabýval negativními dopady zpřísňování podmínek pro získání hypotéky na vlastní bydlení. Dnes bych rád uvedl konkrétní příklad z mého okolí a úvahu ještě trochu rozvedl.

24.3.2018 v 1:03 | Karma: 45,03 | Přečteno: 8307x | Diskuse| Společnost

Jiří Kment

Křižovatka Stará dálnice - Kohoutovická - Žebetínská: zlepšení průjezdnosti

Tak nám postavili novou světelnou křižovatku. Přesněji, předělali starou. Co všechno se změnilo? Přibyly "hloupé" semafory a zmizely jízdní a připojovací pruhy. Proč? Prý kvůli zrychlení průjezdu ve směru Kohoutovice - Žebětín...

11.12.2017 v 1:14 | Karma: 22,50 | Přečteno: 1327x | Diskuse| Brno

Jiří Kment

Pilotní projekt Parkování pro Černého: jak šel čas...

Bydlím v Brně Bystrci, v paneláku v rezidenční lokalitě. Poté, co zde město dovolilo postavit na téměř všech panelácích nástavby, přibyly stovky bytů a objevil se zásadní problém s parkováním.

9.12.2017 v 2:43 | Karma: 12,53 | Přečteno: 788x | Diskuse| Brno

Jiří Kment

Realisté?

Realisté pana Robejška se objevili jako blesk z čistého nebe. Nebo jako bublina metanu z páchnoucí žumpy? Realisté se profilují jako protiváha tradičních stran a hlavně úspěšného ANO. Lze jim věřit? Jak realistické mají sliby?

6.9.2017 v 2:03 | Karma: 35,55 | Přečteno: 4234x | Diskuse| Politika

Jiří Kment

Vlastní bydlení: nově jen pro bohaté?

Česká národní banka připravuje změny, které zamezí dnes běžné praxi - hypotéce na (téměř) 100% ceny nemovitosti. Prý je to proto, aby si hypotéky brali pouze lidé, kteří na ně skutečně mají. Komu tato změna prospěje a komu uškodí?

17.1.2017 v 0:04 | Karma: 25,11 | Přečteno: 1074x | Diskuse| Ekonomika

Jiří Kment

Zrušme pravidelné volby!

Pravidelné volby jednou za 4 roky jsou základním kamenem naší zastupitelské demokracie. Možná už nastal čas tento základní kámen trochu otesat, aby se vládnoucí politici opět začali chovat v souladu s přáními svých voličů.

8.5.2016 v 13:45 | Karma: 22,04 | Přečteno: 641x | Diskuse| Politika
  • Počet článků 15
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2390x
Absolvent fakulty informatiky MU, zaměstnanec VoIP/virtuálního mobilního operátora. Podporuji zavedení prvků přímé demokracie a odvolatelnost politiků, kteří se zpronevěřili svým slibům a nehájí zájmy svých voličů. Rád hledám a nabízím řešení problémů. Nejsem příznivcem jednoduchých zákazů, které většinou nefungují, hledám použitelné alternativy. Jsem členem SPD, zastupitelem města Brna a MČ Brno-Bystrc. 

Seznam rubrik